Dintotdeauna omul şi-a dorit o viaţă mai bună, mai frumoasă, dar astăzi pare că această aspiraţie e mai puternică. Realizarea ei presupune angajarea unor oameni capabili de înfăptuire, dând aripi gândului să-şi înnobileze sufletul pentru a înţelege comandamentele prezentului, pentru a dezlega tainele viitorului. Dar orice înfăptuire umană, utilă şi durabilă, trebuie să aibă rădăcini puternice, să ridice pe o treaptă superioară cuceririle trecutului. În acest proces creator omul se împlineşte pe sine, dă sens existenţei sale.
Considerăm că şcoala are un rol esenţial în drumul destul de anevoios al devenirii omului întru fiinţă aleasă, creatoare. Pornind de la acest crez, ne-am gândit să diversificăm activitatea şcolară, să o îmbogăţim prin realizarea unui proiect cu un titlu generos: ,,Localitatea natală prin fereastra timpului’’.
Prin fereastra timpului larg deschisă de şcoală, trecutul, prezentul şi viitorul se întâlnesc netezind drumul şcolarilor spre împlinire.
În preajma zilei de 24 ianuarie, sărbătoarea Micii Uniri, am creat o punte peste ani, ce a permis înţelegerea unui proces important pentru istoria neamului, locul şi rolul său. A fost o punte peste timp şi în plan apropiat, deoarece am avut ca invitaţi elevii clasei a VIII-a care şi-au revăzut cu emoţie învăţătoarea ce nu i-a uitat, chemându-i să privească din nou împreună pe fereastra timpului.
A dezlegat tainele trecutului şi efortul înaintaşilor pentru realizarea visului de unire, profesorul de istorie, domnul Prodan Timotei Marius, iar şcolarii au întregit expunerea cu produsele muncii lor.
În contextul creat, s-a realizat o pârghie între elemente din istoria neamului, conjugate cu experienţe şi trăiri dintr-o carieră militară frumos definită.
În acest sens, invitatul special al momentului a fost domnul locotenent colonel, în rezervă, Naghiu Ioan, în ţinută militară de gală. Cuvintele domniei sale au fost bogate în idei privind drumul omului spre împlinire, arătând copiilor cum trebuie să se pregătească un elev pentru cariera militară, punctând încadrarea acestuia între performerii şcolii, disciplina riguroasă, dar şi frumuseţea relaţiilor interumane. Toate acestea imprimă omului o anumită ţinută intelectuală, morală şi socială, armonizate într-o nobleţe militară. Deoarece copiii au fost impresionaţi de uniformă, domnul Naghiu le-a explicat, cu tactul său pedagogic câştigat de-a lungul carierei, fiecare element component al ţinutei militare, însemnele gradelor şi valoarea lor.
A fost o expunere interactivă, caracterizată prin profesionalism şi căldură, într-o manieră afectivă aparte, creată tocmai de faptul că invitatul nostru de onoare e fiu al satului.
Rămâne să găsim şi alte momente în care trecutul, prezentul şi viitorul să-şi dea mâna prin ferestrele deschise ale şcolii, aducând noi cunoştinţe, noi exerciţii de pregătire pentru viaţă, care să constituie o zestre veritabilă pentru mugurii minţii de copil.
Prof. înv. primar Mihuş Camelia Mirela
Liceul Tehnologic ,, Ioachim Pop’’ Ileanda